reklama

reklama

VersloSavaite.lt   
2010 07 19, 11:25
Psichologo konsultacija. Kaip atsikratyti baimės?

Image
Psichologė Lina Jundulaitė
„Norėjau paklausti ar galite patarti kaip atsikratyti baimės?“, klausia Verslosavaite.lt skaitytoja. Konsultuoja psichologė Lina Jundulaitė.

 

Atsakymas. Pirmiausia norisi atkreipti dėmesį į tai, kad baimė žmogui (beje ir gyvūnams) yra būtinas jausmas, padedantis išgyventi, t. y.  mus saugo nuo iškilusių pavojų, grėsmės. Ji paruošia organizmą kovai su iškilusiais sunkumais arba bėgimui (suintensyvėja širdies darbas, padidėja adrenalino kiekis ir pan.).

reklama

 

Kita vertus, baimė neretai siejasi su ne pačiais maloniausiais kitais aspektais – nemiga, sunkumu susikaupti, išlaikyti dėmesį, nervingumu, įtampa. Ne veltui liaudies išmintis sako, kad „baimės akys didelės“ – bijantis žmogus sunkiau suvokia realią situaciją ir ją tinkamai įvertina. Tuomet baimė tarsi ima valdyti žmogų. Tokiu atveju verta susimąstyti, kaip ją kontroliuoti.

 

Nors baimių būna skirtingų tiek savo intensyvumu (nuo vos jaučiamos baimės iki panikos priepuolių), tiek baimes keliančiais objektais / reiškiniais (viešo kalbėjimo, vorų, tamsos, uždarų patalpų, aukščio, socialinio atstūmimo, mirties, skrydžių, skausmo, viešų erdvių, nesėkmių, sukrečiančių įvykių, ateities ir kt.), galima pastebėti keletą bendrų tendencijų, kurios svarbios įveikiant baimę.

 

Pirma, kad ir kaip sunku, esant galimybėms, pasistengti atitraukti dėmesį į ką nors kitą – pasivaikščioti, paklausyti muzikos, išgerti puodelį arbatos (nerekomenduotina svaigiosios medžiagos) galbūt padėtų dušas, sportas. Tai padeda kūnui atsipalaiduoti nuo įtampos. Tuo atveju, jei nėra laiko ar sąlygų anksčiau išvardintoms veikloms, o panika vis auga – uždėkite ranką ant pilvo viršutinės dalies ir giliai pakvėpuokite (iki 12 kartų).

 

Kai kūnas kiek nurimsta, galima imtis kitų veiksmų, nes tada žmogus jau pajėgus mąstyti ir situaciją įvertinti gerokai tinkamiau. Nevenkite savo baimės. Pasistenkite suvokti jos priežastis – ką kylanti baimė jums signalizuoja, nuo ko ji jus saugo?

 

Pabandykite savęs paklausti, kas labiausiai gąsdina? Kokia situacija ar reiškinys būtų pati baisiausia? Kas tame yra baisiausio? Greičiausiai gyvenimas tęsis, net jei tai nutiks. O gal net ko nors pamokys?

 

Neretai įbaugintas žmogus baimę suvokia kaip daug daugiau apimantį reiškinį, realybėje ji gali būti kiek mažesnė. Taip yra dėl to, kad žmogui kyla stiprios emocinės reakcijos, kurios blokuoja gebėjimą orientuotis. Dėl to rekomenduotina kylančia baime pasidalinti su kitais – artimaisiais, kuriais pasitikite, draugais. Jei jie nerimtai žiūri į jūsų baimę, pasikalbėti apie kylančius nemalonius jausmus galite su anoniminę psichologinę pagalbą teikiančiai savanoriais arba psichologu. Tai padeda labiau suvokti baimę. Gal kiti žmonės irgi turi panašių baimių?

 

Čia gali praversti ir vaizduotė – kai jaučiate, kad baimė auga, pasistenkite prisiminti / įsivaizduoti saugią vietą, kur jums gera (savo kambarys, vaikystės žaidimų aikštelė, kino filme matyta vieta, kuri siejasi su ramybe), prisiminkite ką nors smagaus, kas kelia teigiamas emocijas – neseniai girdėtas anekdotas, jums pasakytas komplimentas, jums artimi / svarbūs žmonės.

 

O jei baimės šaltinis yra labai konkretus ir apčiuopiamas – pabandykite jį sumažinti iki tokio dydžio, kad keliama grėsmė būtų kiek įmanoma mažesnė.

 

Kartais baimę kelia galima nesėkmė, tačiau tuomet sau verta priminti, kad gyvenime labai retai būna tik juoda arba balta. Viena nesėkmė nereiškia, kad taip bus visada, arba, kad ji sugriaus visą gyvenimą.

 

Kai jaučiate, kad jūs jau tampate savo baimės šeimininku, nepamirškite pasirūpinti tokiais paprastais, bet kartu labai svarbiais poreikiais kaip miegas, maistas. Taip pat nepamirškite pasidžiaugti savo pergalėmis prieš baimę – apdovanokite save kuo nors, kas jums teikia malonumą – trupučiu daugiau laiko sau, pasivaikščiojimas gryname ore, muzika, vakaras su draugais ar dar kuo nors.

 

Tikiuosi radote tinkamų būdų, kurie padėtų atsikratyti jūsų baimės. O galbūt minėti pasiūlymai sukėlė kitų minčių, kurie padės rasti jums geriausiai tinkančius būdus kovoti su baime.

 

Užduokite savo klausimą psichologui el. paštu This email address is being protected from spam bots, you need Javascript enabled to view it This email address is being protected from spam bots, you need Javascript enabled to view it This email address is being protected from spam bots, you need Javascript enabled to view it This email address is being protected from spam bots, you need Javascript enabled to view it This email address is being protected from spam bots, you need Javascript enabled to view it This email address is being protected from spam bots, you need Javascript enabled to view it This email address is being protected from spam bots, you need Javascript enabled to view it This email address is being protected from spam bots, you need Javascript enabled to view it This email address is being protected from spam bots, you need Javascript enabled to view it This email address is being protected from spam bots, you need Javascript enabled to view it This email address is being protected from spam bots, you need Javascript enabled to view it This email address is being protected from spam bots, you need Javascript enabled to view it arba užpildę šią formą.

 

Verslosavaite.lt

 

 



 
 

Komentuoti
Vardas:
Komentaras:

Neburnok
Apsaugos kodas:* Code

VersloSavaite.lt pasilieka teisę šalinti reklaminius, nekultūringus, įžeidžiančius ar kitaip įstatymus pažeidžiančius skaitytojų komentarus. Už komentarus atsako juos paskelbę skaitytojai. Paskelbusieji netinkamus komentarus gali būti patraukti baudžiamojon, administracinėn ar civilinėn atsakomybėn.

 

Susiję straipsniai:

 

reklama

apklausa

Ar per pastaruosius metus kilo jūsų darbo užmokestis?
 

reklama

reklama