Julius Zimanas, franšizės konsultantas   
2009 03 04, 11:52
Verslo konsultacija. Ar franšizė – Jums?

Image
J. Zimanas, franšizės konsultantas
„RE/MAX“ franšizės konsultantas Julius Zimanas pateikia naudingų patarimų tiems, kurie svarsto ar pradėti verslą franšizės pagrindu.

 

Keletas faktų iš JAV

 

Jei esate buvę JAV, žinote, kad bet kuriame mieste beveik kiekvienoje gatvėje galima rasti franšizinį verslą įvairiausiose verslo srityse:

reklama

 

  • greitasis maistas – „Subway“, „McDonald‘s“, „PIZZA HUT“, „Dunkin Donuts“;
  • ledų ir šaldyto jogurto parduotuvės – „Baskin-Robbins“;
  • ledai – „Ben&Jerry‘s“;
  • paštas ir siuntos – „UPS“, „Fedex“;
  • viešbučiai – „Hilton“, „Radisson“, „InterContinental“, „Motel 6“;
  • namų tvarkymo reikmenys – „Ace Hardware Corp.“;
  • mokestinės paslaugos – „Liberty Tax Service“;
  • benzino kolonėlės – „7-Eleven Inc.“;
  • kosmetika – „Merle Norman Cosmetics“;
  • autoremonto paslaugos – „Midas“;
  • profesionalūs įrankiai ir įranga – „Matco Tools“;
  • kirpykla–salonas – „Great Clips Hair Care Salon Franchise“;
  • personalo paieška – „MRI Network“;
  • kelionės – „Results! Travel“.

Ir tai tik keletas pavyzdžių.

 

Dėl to drąsiai galime teigti, jog Amerikos visuomenė „pamišusi“ nuo franšizinio verslo. Kai kurie finansų ekspertai šį verslą vertina kaip „ateities bangą“, tuo tarpu kai kiti teigia, jog franšizė jau tiek „mutavusi“, jog verslininkai kaip vieną iš verslo privalumų pateikia – ne franšizinis verslas.

 

Franšizinių verslų pardavimai JAV sudaro daugiau kaip trečdalį visų JAV mažmeninės rinkos pardavimų. Daugiau kaip septyni milijonai žmonių gauna savo atlyginimą iš franšizinio verslo. Daugiau kaip pusė milijono skirtingų franšizinių ženklų margina amerikiečių „verslo peizažą“.

 

Daugelis priima sprendimą pradėti verslą su franšize, vildamiesi lengviau „įgyvendinti amerikietišką svajonę“ – turėti nuosavą verslą. Iš to seka išvada, jog visos šalys, kuriose franšizinių verslų pardavimo pajamos nesudaro trečdalio visų mažmeninių pardavimų, turi nemažai vietos neišnaudojamiem šalies resursams ir potencialui versle.

 

Tai tampa ypatingai aktualu kai šalyje padidėja nedarbo lygis ir yra reikalingas didesnis darbo jėgos užimtumas.

 

Franšizė – veikimo laisvė

 

Bet grįžkime į Lietuvą. Čia irgi galime pastebėti franšizės populiarėjimo pėdsakų. Vien ko verti „Čili“, „McDonald‘s“, „Radisson“, „RE/MAX“, „Statoil“, „Double Coffee“, „SBA idėjos namams“, „DnBNord būstas“, „Century 21“.

 

Viena iš žodžio „franšizė“ pažodinio vertimo reikšmių – „veikti laisvai“. Ši laisvė pasireiškia, kai viena šalis suteikia teises kitai šaliai. Amerikoje net naudojamas posakis: „balsuoti laisvai kaip franšizė“.

 

Franšizė versle – vienas iš metodų paskirstyti produktą ar paslaugą geografiškai. Tačiau tai vienintelis būdas greitai ir be nuosavų lėšų plėstis geografiškai. Franšizę parduodanti kompanija valdo teises į bendrovės pavadinimą ar produkto/paslaugos prekinį ženklą, o už tam tikrą mokestį, tuo prekiniu ženklu ar pavadinimu gali verstis ir kiti asmenys.

 

Franšizę parduodanti kompanija turi būti sukūrusi sėkmingą ir pelningą verslą, o taip pat jo pagrindu veikiančią sistemą bei apmokyti kaip šia sistema naudotis ir tokiu būdu perleisti sėkmingo verslo atsakymus kitam asmeniui, gavusiam teisę savarankiškai veikti.

 

Viena iš priežasčių, dėl ko daugeliui franšizių sekasi yra ta, kad franšiziniam versle pasireiškia sinergija.

 

Verslininkai, suburti po vienu prekės ženklu, gali pasiekti tokių dalykų, kurių atskirai jie nebūtų pajėgūs nuveikti. Grupinė reklama, pirkimo galia ir pasidalijimas geromis idėjomis, problemų sprendimais - tik keletas to pavyzdžių.

 

Nors ir yra nemažai sėkmingų franšizės pavyzdžių („McDonald‘s“, „Čili“, „Statoil“, „RE/MAX“, „Radisson“), vis dėlto perkant franšizę niekas jums negarantuoja sėkmės. Kasmet pasitaiko nesėkmių tiek iš franšizę parduodančių kompanijų, tiek ir iš ją perkančių. Tačiau lyginant su tiesiog pradėtais verslais vidutiniškai per penkerius metus subankrutuoja iki 80 proc. naujų verslų, tuo tarpu pradėjus verslą su franšize – tik 20 proc. (šaltinis: www.entrepreneur.com).

 

Pateikiu dešimt klausimų, atsakymai į kuriuos padės jums apsispręsti pirkti franšizę ar ne.

 

1. Ar jūs norite ir ar sugebėsite prisiimti atsakomybę valdyti nuosavą verslą?

 

Prieš perkant franšizę, labai svarbi yra kruopšti savianalizė. Nemanykite, kad turėti franšizę yra lengva. Netiesa! Franšizę parduodanti kompanija suteiks pradinius mokymus ir pasiūlys nuolatinę paramą, tuo tarpu asmuo, nusipirkęs franšizę, (t.y., jūs) turi būti pasiruošęs valdyti nuosavą verslą.

 

Kai kuriais atvejais franšizės gali veikti ir be ją perkančio asmens. Tuomet franšizės pirkėjas yra tik investuotojas turintis teisę į investicijų grąžą, o vadybos, verslo organizavimo ir valdymo imasi partneris arba samdomas vadovas.

 

Visgi pastebėta, kad geriausiai sekasi, kai vadybos imasi pats franšizės pirkėjas. Jūs turite būti pasiruošęs dirbti galbūt net sunkiau, nei kada nors esate dirbę. Keturiasdešimt darbo valandų savaitė – mitas, ypač verslo paleidimo fazėje. Pasiruoškite 60-70 valandų darbo savaitei. Gali būti, kad jums pačiam teks net išplauti grindis ar išnešti šiukšles, teks atleisti iš darbo darbuotojus ir susitvarkyti su nusivylusiais klientais.

 

2. Ar galite sau leisti pirkti franšizę?

 

Viena iš pagrindinių franšizinio verslo nesėkmės priežasčių yra kapitalizacija. Franšizę parduodanti kompanija padės jums susidaryti pilną vaizdą apie investicijų dydį reikalingą verslo pradžiai, tačiau kartais ir jis gali pasikeisti dėl dalykų, kuriuos sunku numatyti iš anksto.

 

Jums reikės pakankamai pinigų ne tiktai pačiai franšizei įsigyti, bet ir valdyti ją tiek laiko, kol tai taps pelningu verslu. Dažniausiai tai užtrunka ilgiau, tačiau pasitaiko franšizių pirkėjų, kurie tai sugeba pasiekti ir per vienerius metus. Svarbiausia atminkite, jog geriau pradėti turint daugiau pinigų, negu jūs manote, kad jums reikės, bet tik ne mažiau.

 

3. Ar jus palaiko šeima?

 

Franšizės valdymas tai darbas visai dienai. Verslas gali pareikalauti didelių tiek asmeninio, tiek šeimos laiko sąnaudų. Dėl šios priežasties, jūsų šeima turi suprasti, kad jums reikės daug laiko. Vyras ar žmona ir vaikai turi palaikyti jūsų sprendimą imtis verslo ir pirkti franšizę.

 

4. Ar turite sėkmingos patirties verslo santykiuose ir bendraujant su žmonėmis?

 

Daugumoje verslų svarbiausia yra santykiai su žmonėmis. Labai svarbus yra jūsų sugebėjimas kartu veikti ir gerai sutarti su visais, tame tarpe tiek su jūsų franšizę pardavusia kompanija, tiek su kitais franšizės pirkėjais, su jūsų darbuotojais ir jūsų klientais. Neigiamai nusiteikęs ar per daug kritiškas franšizės savininkas gali būti didžiulė žala visai franšizės sistemai.

 

Būtų labai gerai, kad jau turėtumėte geros profesinės patirties kuriant gerus santykius su darbdaviais, darbuotojais, prižiūrėtojais ir kitais pagalbiniais darbuotojais.

 

5. Ar norėsite paklusti franšizę parduodančios kompanijos sistemai?

 

Vienas iš svarbiausių kelių į sėkmę franšiziniame versle yra pirkėjų tikėjimas jau sukurta franšizės sistema. Kai jūs „išstatote“ ženklą su nupirktos franšizės logo, duodate suprasti klientams, jog dirbate pagal tam tikrą sistemą. Tiems, kurie yra nepaprastai verslūs bei kūrybingi ir nemėgsta dirbti pagal iš anksto numatytas sėkmės formules, franšizės pirkti nepatarčiau.

 

6. Ar jūs džiaugsitės franšize?

 

Kartais žmonės pirkdami franšizę galvoja, kad tai jiem leis užsidirbti daug pinigų, ir tiktai vėliau pastebi, kad pats verslas jiems nepatinka. Posakis "pažink save" čia labai tiktų. Ieškokite pirkti franšizę tokioje srityje, kuria užsiimdami jūs džiaugsitės artimiausius 10-15 metų.

 

Išsiaiškinkite savo pomėgius ir verslų tipus, kuriais versdamiesi jūs galėtumėte būti iš tikrųjų laimingas. Susipažinkite su franšizių sritimis, kurios įmanomos šiandien. Pasižymėkite tas sritis, kurios galėtų būti jums įdomios. Tuomet pasirinktose kategorijose galėsite išsirinkti franšizės kompanijas, kurios galėtų atitikti jūsų reikalavimus.

 

7. Ar franšizė, kurią norite įsigyti, veikia sėkmingai?

 

Pasidomėkite apie pagrindinius pasirinktos kompanijos vadovus – jų kvalifikaciją tame versle, kiek pelninga tapo jų franšizė. Paprašykite juos pateikti dokumentų, atskleidžiančių šią informaciją. Susitarkite su buhalteriu atlikti finansinę franšizės analizę.

 

Įsitikinkite ar tai tikrai solidi kompanija. Išaiškinkite, kaip ilgai ši franšizė versle. Naujai paleidžiama franšizė gali suteikti jums galimybę prisijungti prie jos dar pradiniame etape. Bet tai galėtų taip pat reikšti, kad franšizę parduodanti kompanija neturėjo pakankamai laiko ir patirties visiškai išvystyti sistemą.

 

8. Ar franšizę įsigiję asmenys yra patenkinti ir ar jiems sekasi?

 

Tarp pateikiamos informacijos turėtų būti pateiktas ir visų franšizės savininkų sąrašas. Aplankykite daugumą iš jų, kad geriau susipažintumėte su franšize ir išgirstumėte apie jų esamą patirtį. Paklauskite dabartinių franšizės savininkų, ar franšizę parduodanti kompanija įvykdė savo įsipareigojimus? Ar asmenys, pirkę franšizę, gavo tinkamus mokymus? Ar jie pirktų franšizę vėl? Ar verslas yra pelningas? Kokius patarimus jie duotų jums?

 

9. Ar jums patiko franšizę parduodančios kompanijos darbuotojai – žmonės, su kuriais jums teks dirbti?

 

Vienas iš svarbiausių franšizės elementų yra nuolatinis kontaktas, kurį jūs turėsite palaikyti su franšizę parduodančia kompanija. Dėl šios priežasties, jūs turite jaustis patogiai su žmonėmis, su kuriais jums teks bendrauti daugelį metų.

 

10. Ar jūs rūpestingai išstudijavote teisinius dokumentus?

 

Franšizę parduodanti kompanija privalo suruošti ir pateikti visą būtiną dokumentaciją, dar vadinamą franšizės pasiūlymu. Šie dokumentai duos jums reikiamą informaciją apie franšizę. Tarp šių dokumentų turi būti ir franšizės sutartis, kurią jums reikės pasirašyti, jei nuspręsite pirkti franšizę. Ši sutartis (terminuota ar neterminuota) ir bus pagrindas jūsų santykiams su franšizę parduodančia kompanija.

 

Ir pabaigai – pamokanti istorija

 

Vieną kartą mažo miestelio pakalnėje, atokiau nuo kitų namų, gyveno senas atsiskyrėlis - išminčius. Miesto berniukai mėgo lankyti šį išmintingą vyrą ir praleisdavo pas jį ilgas valandas, klausydamiesi ilgų pasakojimų ir išmintingų žodžių. Kad ir kokį gluminantį klausimą jie sugalvodavo, žinojo, kad išminčius jiems visada teisingai atsakys. Dar niekada jiems nepavyko jo sugluminti.

 

Vaikai trūks plyš nusprendė sugalvoti tokį klausimą, kurio senolis negalėtų atsakyti. Jie sugavo paukštį, ir nusprendė nuėję pas senolį užduoti jam tokį klausimą: „Seni, savo rankose mes turime paukštį, atsakyk, jis gyvas ar ne?“

 

Jei senis atsakys, kad paukštis yra negyvas, vaikai išskleis rankas ir paukštis nuskris, taip senis bus neteisus. Jei senis atsakys, kad paukštis yra gyvas, tada jie sutraiškys paukštį, ir senis vis tiek bus neteisus. Netrukus vienas iš jų priartėjo prie senio su paukščiu rankose ir paklausė: „Seni, aš turiu paukštį savo rankose. Jis gyvas ar ne?“ Susimąstęs senis atsakė: „Jaunuoli, atsakymas yra tavo rankos“.

 

Franšizės nesėkmių yra (Pvz. „ExecuTrain“, „SE Waffle house“, „Audimas“), tad pasitaiko ir franšizės pardavėjų, kuriem nepasiseka. O ar nusipirkus franšizę seksis jums? Jūsų sėkmė arba nesėkmė yra jūsų pačių rankose. Rūpestingai įvertinkite franšizę, kurią norite nupirkti, o taip pat ir asmeninį požiūrį bei sugebėjimus. Ir nuostabi nuosavo verslo svajonė galbūt taps realybe.

 

Užduokite savo klausimą franšizės konsultantui el. paštu This email address is being protected from spam bots, you need Javascript enabled to view it arba užpildę šią formą.

 

 

 

Verslosavaite.lt

 

 



 
 

VersloSavaite.lt pasilieka teisę šalinti reklaminius, nekultūringus, įžeidžiančius ar kitaip įstatymus pažeidžiančius skaitytojų komentarus. Už komentarus atsako juos paskelbę skaitytojai. Paskelbusieji netinkamus komentarus gali būti patraukti baudžiamojon, administracinėn ar civilinėn atsakomybėn.

 

Susiję straipsniai: