VersloSavaite.lt nuotr. Nors gyvename internetinės prekybos aukso amžiuje, sunku rasti žmogų, kuris nebūtų bent kartą nusivylęs nuotoliniu būdu įsigytomis prekėmis ar paslaugomis.
Netinkamas drabužių dydis ar kokybė, aprašymo neatitikusi laisvalaikio paslauga, atšauktas ar atidėtas skrydis, problemos su išsinuomotu automobiliu – tai tik keletas iš daugelio tipinių atvejų, kuomet ES piliečiai priversti kovoti už savo teises. Deja, kaip rodo Europos vartotojų centrų tinklo (ECC-Net) tyrimai, nemaža vartotojų dalis vis dar nežino, nuo ko pradėti problemos sprendimą bei kaip efektyviai pasinaudoti ES pagalbos instrumentais.
Susidūrėte su problema? Nebūtina kreiptis į teismą Šiandien vis dar yra žmonių, kurie, nusivylę savo pirkiniais internete, numoja į patirtus nuostolius ranka: užuot sprendus problemą, stengiamasi kuo greičiau užmiršti įvykusį nesusipratimą. Ir net nesusimąstoma, jog į savo užnugarį vartotojai gali pasikviesti nemokamai pagalbą teikiančius Europos vartotojų centrų tinklo specialistus. Penkiolikos metų jubiliejų minintis Europos vartotojų centrų tinklas Europos mastu yra gavęs daugiau nei 1 mln. 498 tūkst. vartotojų skundų. Nuo 2005 metų Europos Komisijos ir Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos susitarimu įsteigtas Europos vartotojų centras (EVC) veikia ir Lietuvoje. „Kai paslaugos ar prekės įsigyjamos iš Europos Sąjungoje, Islandijoje, Jungtinėje Karalystėje arba Norvegijoje registruoto ūkio subjekto, Lietuvoje reziduojantys vartotojai gali kreiptis į mus ir užsitikrinti nemokamą tarpininkavimą sprendžiant problemas su pardavėjais arba paslaugų teikėjais“, – teigia EVC Lietuvoje vadovė Raimonda Balnienė: „Tai tik dar vienas papildomas argumentas, kodėl pirkti Europos vieningojoje rinkoje yra saugiau nei trečiosiose šalyse.“ Pašnekovės teigimu, EVC gaunamų skundų skaičius kiekvienais metais nuosekliai auga. Tačiau jų turinys atskleidžia, kad ne visi piliečiai žino, kur prasideda ir kur baigiasi jų, kaip vartotojų teisės bei kaip pagal ES reguliavimą atrodo taikaus ginčų sprendimo kelias. Šiam tikslui Europos vartotojų centrų tinklas primena šešis atsakingo vartotojo žingsnius: Įvertinkite, ar jūsų skundas pagrįstas Daugelis nesusipratimų internetinėje prekyboje atsiranda iš paprasčiausio žinių stygiaus. Jeigu jaučiate, kad jūsų teisės galėjo būti pažeistos, iš pradžių užsukite į Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos svetainę (vvtat.lt), jei prekę ar paslaugą įsigijote Lietuvoje, arba į EVC svetainę (ecc.lt), jei pirkote iš kitoje ES valstybėje registruoto pardavėjo. Svetainėse pateikta informacija padeda lengviau įvertinti, ar jūsų pretenzija turi pagrindo. Tuo atveju, jei aiškaus atsakymo nerastumėte, galite kreiptis konsultacijos į EVC specialistus. Pamėginkite rasti sprendimą tiesiogiai su pardavėju Jei išsiaiškinote, kad jūsų nepasitenkinimas įsigyta preke ar paslauga turi pagrindo, prieš kreipdamiesi pagalbos į institucijas, visų pirma susisiekite tiesiogiai su pardavėju. Jam pateikite visus duomenis apie jūsų sandorį, aprašykite savo nepasitenkinimo priežastis bei aiškiai suformuluokite savo reikalavimą. Nepavykus susitarti, pasinaudokite neteismine ginčų sprendimo procedūra Jei problemos nepavyko išspręsti savarankiškai ir pardavėjas/paslaugų teikėjas yra registruotas kitoje ES šalyje, Islandijoje, Jungtinėje Karalystėje arba Norvegijoje, kreipkitės nemokamos pagalbos į EVC. Jeigu pardavėjas registruotas Lietuvoje, kreipkitės pagalbos į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą. Kartu su prašymu nepamirškite pateikti nurodytas aplinkybes pagrindžiančių dokumentų (pirkimo dokumento kopiją, kreipimosi į pardavėją kopiją, pardavėjo atsakymo kopiją ir kt.). Jei mokėjote kredito kortele, pasinaudokite pinigų susigrąžinimo procedūra Prekių ir paslaugų pirkimas mokant kredito kortele yra bene saugiausias kelias atsiskaityti perkant internetu. Jis suteikia galimybę užginčyti mokėjimą ir prašyti kortelę išdavusios bendrovės pritaikyti pinigų susigrąžinimo (ang. charge back) procedūrą. Norėdami gauti daugiau informacijos apie procedūrą, kreipkitės į savo banką. Pasinaudokite elektroninio ginčų sprendimo platforma EVC nėra vienintelė institucija, padedanti spręsti kilusius ginčus alternatyviu, neteisminiu keliu. Daugelyje sektorių, tokių kaip bankininkystė, telekomunikacijos ir kt., veikia ir kitos tarnybos, galinčios padėti ginti vartotojų teises. Nuo 2016 metų Europos Komisija pristatė centralizuotą elektroninę platformą, leidžiančią vartotojams pradėti alternatyvaus ginčo sprendimo procedūrą internetu (https://webgate.ec.europa.eu/odr) bei pasirinkti tokią ginčų sprendimo instituciją, dėl kurios dalyvavimo sprendžiant ginčą pritaria ir pirkėjas, ir pardavėjas. Kartais vienintelė išeitis – teismas Jei išbandėte visas ginčų sprendimo galimybes, tačiau susitarimo rasti nepavyko, paskutinė išeitis yra kreiptis į teismą. Kad toks kelias nebūtų gąsdinantis bei atvertų realias galimybes apginti savo teises, ES lygmeniu sukurtos dvi specialios teismų procedūros: „Europos ieškinių dėl nedidelių sumų nagrinėjimo procedūra“ bei „Europos mokėjimo įsakymo procedūra“. Šios procedūros supaprastina procesą ir leidžia greičiau pasiekti norimą rezultatą. EVC Lietuvoje veikia nuo 2005 m. Jis priklauso Europos vartotojų centrų bendradarbiavimo tinklui, kuris jungia centrus, įsikūrusius 27 ES valstybėse narėse, Islandijoje, Jungtinėje Karalystėje ir Norvegijoje. Centro misija – padėti spręsti problemas, kilusias Lietuvos vartotojams, įsigijusiems nekokybišką prekę ar paslaugą ES valstybėse narėse, Islandijoje, Jungtinėje Karalystėje, Norvegijoje, bei šių valstybių vartotojams, įsigijusiems nekokybišką prekę ar paslaugą Lietuvoje. Centro paslaugos vartotojams – nemokamos.
VersloSavaite.lt pasilieka teisę šalinti reklaminius, nekultūringus, įžeidžiančius ar kitaip įstatymus pažeidžiančius skaitytojų komentarus. Už komentarus atsako juos paskelbę skaitytojai. Paskelbusieji netinkamus komentarus gali būti patraukti baudžiamojon, administracinėn ar civilinėn atsakomybėn. |
|
Susiję straipsniai:
|