masterforex-v.lt   
2012 06 15, 14:23
Ekspertai: „Nokia“ ties bankroto riba

Nokia (Sxc.hu nuotr.)
Nokia (Sxc.hu nuotr.)
Jau nebe pirmi metai Suomijos telekomunikacijų kompanija „Nokia“ yra laidojama. Tačiau, nepaisant visų niūrių prognozių, ji ir toliau dirba.

 

Tačiau investuotojų nepalieka nerimas. Į didelę vieno labiausiai žinomų telekomunikacinių prekinių ženklų medaus statinę gegužės mėnesį buvo įpiltas jau ne šaukštas, o visas kibiras deguto - tokie nuviliantys buvo „Nokia“ darbo rezultatai per pirmąjį šių metų ketvirtį.

reklama

 

24/7 Wall St. jau įtraukė „Nokia“ į prekinių ženklų, kurie turėtų išnykti 2012 metais, sąrašą,...

 

Ar tikrai „Nokia“ reikalai tokie prasti, kad reikia kviesti grabdirbį?

 

Prekinis ženklas-legenda: kodėl kompaniją persekioja nesėkmės?

 

Norint suprasti Suomijos kompanijos dabartinių problemų svarbą, būtina prisiminti jos šlovingos istorijos gaires, suvokti, kad „Nokia“ – tai ne viena iš daugelio kompanijų, tai reiškinys, visa era - tiek technologiniu, tiek ir marketingo bei teisingo verslo modelio požiūriu,  portalui „Market Leader“ sakė  Masterforex-V Akademijos ekspertai:

 

  • Suomijos kompanijos istorija prasidėjo – baisu ir pasakyti! - prieš pusantro šimtmečio. Ar daugelis šiuolaikinių kompanijų gali pasigirti tokia solidžia istorija? Įkurta 1865 metais, kaip popieriaus gamybos gamykla, „Nokia“ kompanijos pavadinimą gavo tik po šešerių metų. Per daugiau negu šimtą metų, ko tik „Nokia“ negamino! Ir gumos gaminiai (iš ten kilusios ir žinomos Suomijos automobilių padangos „Nokia“n), ir cheminės medžiagos, ir medžiokliniai šautuvai. Gamino ji ir elektros energiją, perdirbinėjo medieną ir dar daug kuo užsiiminėjo;
  • 80-ųjų metų pradžioje „Nokia“ ėmėsi  dar ir elektronikos ... Ir nuo 1987  metų buitinė elektronika tapo Suomijos kompanijos pagrindine veikla. Be to, sėkminga veikla - pavyzdžiui, pagal gaminamų televizorių kiekį kompanija įėjo į didžiausių Europos gamintojų trejetuką;
  • tada, 80-ųjų metų pabaigoje, kompanijos struktūroje ėmė  aktyviai vystytis telekomunikacinis padalinys;
  • 1992 m. „Nokia“ išmetė į rinką savo pirmąjį mobilųjį GSM telefoną (modelis 1011). Tuo metu pasirodė ir kompanijos šūkis – „Nokia“ „Connecting People“ („Nokia“ „Sujungia žmones“);
  • nuo 1994 metų „Nokia“ užsiima tik telekomunikacinėmis technologijomis;
  • 2009 metais kompanijai „Nokia“ priklausė 39 procentai pasaulyje pagamintų mobiliųjų telefonų;
  • pirmą kartą pasaulyje mokamas GSM standarto skambutis  buvo atliktas Suomijos  kompanijos telefonu, be to tinklu, kurio įranga taip pat buvo pagaminta „Nokia“ gamyklose. Pirmąjį skambutį 1991 m. atliko Suomijos Ministras Pirmininkas;
  • „Nokia“ - visuotinai pripažintas kokybės etalonas telekomunikacijų srityje. Kokybės atžvilgiu kitiems gamintojams, netgi dabar, sunkiais Suomijos kompanijai laikais, yra labai toli iki jos išleidžiamų produktų;
  • Daugelis „Nokia““ modelių buvo revoliuciniai: iki šiol vidutinio ir vyresnio amžiaus vartotojai prisimena susižavėjimą telefonu „Nokia“ 3310, žaidimų modelį N-Gage, išskirtinį  modelio 8800 aparatą, 2005-2006 m. N-serijos išmaniuosius telefonus ir dar daugelį kitų. Tai išskirtinis Suomijos kompanijos bruožas - ji visuomet daug investavo į tiriamuosius darbus.

 

Suomijos kompanijos nuopelnų sąrašą galima tęsti ir tęsti.  Tačiau pakanka pasakyti, kad iki 2007 m. mobiliojo ryšio pasaulis dalijosi į dvi dalis - „Nokia“ ir visus kitus.

 

„Nokia“ – praeities prekinis ženklas

 

Šio skirsnio antraštės žodžiai priklauso vienam iš Apple įkūrėjų Stivui Vozniakui (Steve Wozniak). Deja, dabartinė Suomijos kompanijos padėtis leidžia taip sakyti:

 

  • Masterforex-V Akademijos ekspertų nuomone, pagrindinė Suomijos kompanijos klaida, - strateginė: „nulinių“ metų viduryje tapusi neginčijamu rinkos lyderiu pasaulinėje komunikacinių įrenginių rinkoje, „Nokia“ nusprendė paimti minutinę pertraukėlę. Ir tai jai brangiai kainavo: 2007 m. rinkoje pasirodžiusiame Apple iPhone suomiai nematė rimto ateities konkurento;
  • aklai tikėdama savo operacine sistema Symbian „Nokia“ analogiškai pražiūrėjo ir interneto giganto Google  operacinės sistemos Android potencialą. 2010-ųjų metų pabaigoje Android pranoko Symbian, tapusi pačia populiariausia pasaulyje mobiliąja operacine sistema. Pirmajame 2011 metų ketvirtyje kompanijai „Nokia“ su savo išmaniaisiais telefonais Symbian teko tik 24 proc. rinkos (ankstesniais metais šis skaičius buvo 39 proc.), o Google kompanijai dirbo 35 proc. mobiliųjų įrenginių, realizuotų 2011 metų pradžioje;
  • pajutusi kažką negera, „Nokia“ pakeitė vykdantįjį direktorių. 2010 m. atėjęs Stivenas Ilopas (Stephen Elop) pasiekė, kad būtų pakeisti orientyrai. Pirma, pigesnių modelių sąskaita buvo išplėstas kompanijos produktų asortimentas. Pardavimai padidėjo, tačiau „Nokia“ įžeidžiančiai pardėta vadinti „biudžetine“. Antra, buvo pakeista Symbian operacinė sistema. Bet ne  į Android, o į Windows Phone 7! Pikti liežuviai tuojau pat prisiminė, kad prieš atėjimą į „Nokia“ S. Ilopas dirbo Microsoft kompanijoje. „Nokia“ nepajuto, kad vartotojams jau nebepakanka  „susijungti žmones“, o reikalingos ir pramogos, darbas, mokymasis, o WP7, skirtingai nei Android, to nesugebėjo;
  • tačiau inovacijos rezultato nedavė: pirmąjį 2011 m. pusmetį „Nokia“ rinkos dalis pirmą kartą per dešimtmetį nukrito žemiau 30 proc. žymos.
  • šių metų pirmojo ketvirčio rezultatai atrodo buvo pirma vinis, įkalta į Suomijos kompanijos karsto dangtį: pirmą kartą „Nokia“ pagrindinis konkurentas, Pietų Korėjos Samsung, aplenkė ją pagal parduotų mobiliųjų prietaisų skaičių - 93,8 mln., tai 10,8 mln. daugiau, negu pardavė suomiai. Išmaniųjų telefonų rinkoje paveikslas dar baisesnis: Samsung prieaugis - 267 procentai, lyginant su praėjusiais metais, kai „Nokia“ kritimas sudarė 50,8 proc.! Suomiai iškrito iš lyderių lenktynių išmaniųjų telefonų segmente, gėdingai nusileidę Pietų korėjiečiams ir Apple.

 

Vėlgi, kompanijos „Nokia“ nesėkmių sąrašą galima būtų tęsti (nenoras išleisti „atlenkiamą“ telefoną, netikėjimas spalvotų ekranų mobiliesiems telefonams sėkme ir t. t.). Tačiau geriau pereiti prie verslo esmės - pinigų:

 

  • jau nebe pirmus metus „Nokia“ kišenėse švilpauja vėjai. Jei pirmąjį 2011 m. ketvirtį naujasis vykdantysis direktorius sugebėjo padidinti pelną trečdaliu (231 milijonai eurų), tai labai greitai tapo aišku, kad tai buvo „burbulas“, nes kito ketvirčio nuostolis siekė pusę milijardo eurų;
  • praėjus pusei metų po perėjimo į OS WT7 „Nokia“ kapitalizacija sumažėjo perpus;
  • reitingų agentūros tiesiog negalėjo neatkreipti  dėmesio į tokius faktus: ir Fitch, ir Moody 's iš karto sumažino „Nokia“ reitingą dviem pakopomis, be to, su neigiama prognoze;
  • per pastaruosius penkis ketvirčius „Nokia“ prarado 2,7 milijardo JAV dolerių. Per pirmąjį 2012 m. ketvirtį  nuostolis buvo 0,7 mlrd. dolerių;
  • 2014 metais „Nokia“ teks išpirkti savo akcijas už 1,59 milijardo JAV dolerių;
  • autoritetinga Markit kompanija mano, kad „Nokia“ įsipareigojimų nevykdymo tikimybė per artimiausius 5 metus sudaro 49 proc.;
  • jau šiais metais agentūros Fitch ir Standard&Poor‘s sumažino Suomijos kompanijos reitingą iki „šlamšto“ (nuostolingo) lygio, be to, su neigiama prognoze;
  • per pastaruosius 12 mėnesių „Nokia“ akcijos atpigo du kartus.

 

 

Antrajame paveiksle parodyti ilgalaikiai analitikų lūkesčiai, iš kurių matyti, kad didžioji investuotojų dauguma arba nusiteikusi neigiamai, arba užima neutralią HOLD (susilaikymo) poziciją. Žemiau parodytas analitikų reitingas, kuris kas mėnesį blogėja  (reitingas besiveržiantis prie 1 yra geras, prie 5  - blogas).

 

Esminių varančiųjų augimo veiksnių kol kas nėra. Techniškai akcija įveikė psichologinę 5 dolerių ribą, po kurios mažai tikėtina, kad dauguma fondų pirktų šios kompanijos akcijas, kas, aišku, yra nelabai gerai, kadangi jos yra pagrindinis varantysis veiksnys, sakė Masterforex-V Akademijos  Portfelinių investicijų katedros vadovas:

 

 

S. Ilopas paskelbė, kad iki šių metų pabaigos pasitrauks iš kompanijos vykdančiojo direktoriaus posto. Atsiųstas šnipelis (kokiu jį laiko beveik be išimties visi „senos geros „Nokia““ gerbėjai) atliko savo darbą? Bent jau Jorma Ollila, „Nokia“ direktorių tarybos vadovas, nelaukė bankroto gėdos ir šių metų gegužės pradžioje atsistatydino, prieš tai pripažindamas visas klaidas.

 

Investuotojams: ar viskas jau taip beviltiška?

 

Tačiau vis tik liko tie, kurie tiki „Nokia“:

 

  • ir kompanijoje, ir daugelis prekinio ženklo gerbėjų deda dideles viltis į ką tik į rinką pasirodžiusius naujus modelius, pirmoje eilėje į išmaniuosius telefonus Lumia 610 ir Lumia 900. Per pirmąjį šių metų ketvirtį šių telefonų pardavimai du kartus viršijo 2011 m. ketvirtojo ketvirčio rezultatus. Dabar Lumia parduodamas 45 šalyse. JAV šių išmaniųjų telefonų pardavimas viršijo įmonės lūkesčius. Netrukus Lumia oficialiai pasirodys Rusijoje;
  • Suomijos kompanija ėmėsi naujausių „biudžetinių“ telefonų modelių  ir išmaniųjų telefonų tokių, kaip  „Nokia“  Asha 202, 203 ir 302, gamybos;
  • „Nokia“ aktyvėja Dual SIM segmente, kuris turi didelę paklausą. Naujų modelių pristatymai jau prasidėjo;
  • ne mažesni lūkesčiai susiję su nauja operacine sistema - Windows 8, kurią „Nokia“ ims diegti nuo šių metų rugsėjo;
  • operacinėms sąnaudoms sumažinti 1 mlrd. eurų kompanija iki metų pabaigos atleis daugiau negu 10 tūkstančių darbuotojų;
  • „Nokia“ sąskaitose, pagal leidinį BusinessInsider, dar yra 9,8 milijardo eurų, tame tarpe 4,9 mlrd. „grynų piniginių lėšų“;
  • kiekvienais metais, Microsoft perves Suomijos kompanijai 1 mlrd. dolerių už naudojimąsi jos programine įranga išmaniuosiuose telefonuose Lumia;
  • esant būtinybei keli investiciniai bankai sutinka padėti „Nokia“;
  • Town Hall Investment Research kompanijos analitikas Dž. Taunsendas (J. Townsend) šių metų balandžio mėn. rekomendavo investuotojams pirkti „Nokia“ akcijas. Analitikas įsitikinęs, kad Suomijos kompanija sugrąžins tai ką prarado per pastaruosius trejus metus, sugebėdama  „pakeisti neigiamas tendencijas į teigiamas.“ Geriausias laikas pirkti „Nokia“ akcijas  yra kaip tik dabar, kai jų kaina yra minimali.

 

 

 

 



VersloSavaite.lt pasilieka teisę šalinti reklaminius, nekultūringus, įžeidžiančius ar kitaip įstatymus pažeidžiančius skaitytojų komentarus. Už komentarus atsako juos paskelbę skaitytojai. Paskelbusieji netinkamus komentarus gali būti patraukti baudžiamojon, administracinėn ar civilinėn atsakomybėn.

 

Susiję straipsniai: