reklama

reklama

Almas Rupšlaukis   
2014 02 26, 12:36
Kaip pritraukti investicijas į naują verslą?

Image
Sxc.hu nuotr.
Daugelis jaunų arba vidutinio amžiaus žmonių kurdami naujus verslus ar inicijuodami naujas veiklas, nesusimąsto apie jų atsiperkamumą.

 

Dažnai į verslo konsultantus kreipiamasi su idėja, sumokami pinigai už verslo plano parengimą, ir… naujai „iškeptas” verslininkas lieka it musę kandęs. Atrodo, jog idėja puiki, verslo planas yra, tačiau investuotojų pritraukti neįmanoma… Kodėl?

 

Verslo konsultantai lyg ir nekalti – jie verslo planą parašė, o jei už „sėkmės mokestį“ nerado investuotojo – „na ką padarysi...“. Verslininkas jaučiasi „nuskriaustas“, linkęs teisybės ieškoti teismo keliu – vėlgi išlaidos, o vien jau verslo planas kainuoja ne mažiau kaip 8,0 tūkst. Lt. Sakysite – jaunas amžius, patyrimo stoka... deja, bet šios problemos kamuoja ir 40-imtmečius, ir 50-imtmečius verslininkus.

 

Pagrindinis klausimas, į kurį negalėtų atsakyti daugelio startuolių (t. y. naujų įmonių) steigėjai – o iš kur „atitekės“ pinigų srautai? Arba kaip mėgsta sakyti kritikai, siekdami įtikinti naujos idėjos neperspektyvumu – „horizonte pinigų nesimato...“.

 

Jauni žmonės šiais laikais važinėja po užsienius, pasižiūri kaip žmonės gyvena, pastebi kokioje nors Prancūzijoje visuomenės susidomėjimą nauja paslauga. Ir parsiveža į Lietuvą IDEA FIX (iš lot. – puiki idėja), tačiau visuomenių raidos skirtumų per paskutiniuosius 50 metų neįvertina... Tiesa pasakius, patyrę 40-imtmečiai ir 50-imtmečiai verslininkai, ar samdyti įmonių vadovai dažniausiai elgiasi panašiai.

 

Verslo teoretikams rekomenduočiau nuvažiuoti į kaimyninę Baltarusiją ir... turėsite galimybę įsitikinti, jog ten egzistuoja tikrai didžiulė paklausa prekėms ir paslaugoms. Sakykime, jog tenykštė paklausa atitinka keleto garsių ekonomistų teorinius teiginius apie paklausos ir pasiūlos dėsningumus.

 

Vienintelė smulkmena – Baltarusijos rublis dolerio ar euro atžvilgu nuvertėja po keliasdešimt procentų kasmet, tad prognozuoti investicijų atsiperkamumą (kitaip – pelną) sunkoka.

Vadinamosiose Vakarų šalyse (V. ir Š. Europa, JAV) situacija kiek kitokia – rinkos perpildytos prekėmis ir paslaugomis, tad realiai ką nors naujo įsiūlyti visuomenei sunkoka.

 

Tačiau šiose šalyse paslaugų ekonomika išvystyta, visuomenės mokumas pakankamai didelis, žmonės, nejausdami nepritekliaus, sugalvoja įvairiausių naujų norų. Tokiose šalyse, ieškodami ko nors naujo, ir dairinėjasi studentai, norintys tapti jaunaisiais verslininkais, ar pailsėti nuvykę jau prakutę verslininkai.

 

Bet kokiu atveju, dažnas pradėti naują verslą mažai pažįstamoje šalyje nerizikuoja, o štai gimtojoje Lietuvoje – visai kas kita. Štai dabar natūraliai iškyla klausimas – „o kur pinigai?“, t. y. pirmiausia iš kur jų gauti? Paieškojus, surasti būsimuosius investuotojus ar kreditorius nėra sunku, tačiau visada naujai įkurtos įmonės savininkui pateikiama keletas klausimų:

 

1) O kur / koks Jūsų indėlis į verslą? Atrodo, jog visi pageidauja, kad dabartinio savininko indėlis į naują verslą būtų piniginis, ir, savaime suprantama, kuo didesnis. Tačiau beveik visi „naujieji verslininkai“ savų pinigų į jų naujai įkurtą startuolį įdėti nenori... arba jų tiesiog neturi.

2) O kur Jūsų atlikti „namų darbai“? Dažniausiai vystomas naujas verslas susijęs su patalpų įsigijimu (ar nuoma), poveikio aplinkai vertinimu, darbo sauga ir t. t. Dažnas naujo verslo steigėjas nustemba: „o kam to reikia?“ arba „tai jau pertekliniai reikalavimai...“

 

3) O kur Jūsų būsimo verslo planas? Šitoje vietoje daugeliui palengvėja ir dažnas atsidūsta – štai mano „namų darbai“, štai verslo idėjos pagrindimas, štai kuomi aš stiprus !!! Teoriškai taip – parsisiųsti verslo plano šabloną interneto pagalba galima be problemų, užpildyti – taip pat.

 

Tačiau dažnai pavarčius verslo planą niekaip nesurandi, iš kur „paimti“ skaičiai, įkyriai liudijantys apie būsimuosius pardavimus, t. y. prognozuojamus pinigų srautus. Lygtai iš kokio nors Prancūzijos leidinio - ten visokių gėrybių, perskaičiavus vienam gyventojui, gerokai daugiau tenka. Lygtai iš jau paminėtos Baltarusijos –ten egzistuoja nereali, arba tiesiog teorinė prekių / paslaugų paklausa.

 

Tačiau mes visi gyvenam Lietuvoje ir verslo plėtrą taip pat norime pradėti nuo gimtosios šalies –čia aplinka gerai pažįstama. O kad vietinių gyventojų mokumas prilygsta baltarusiškam (perskaičiavus konvertuojama valiuta) – kažkaip pamirštama, lyg visai netyčia. Visada akcentuojami „prancūziški norai“, t. y. prekių / paslaugų poreikis, kurį Lietuvos visuomenė pasieks jau po keleto metų...

 

Yra dar vienas „lietuviškas“ paradoksas, susijęs su kvalifikuotos darbo jėgos „pertekliumi“ rinkoje. Kadangi nedarbo lygis kai kuriuose šalies rajonuose siekia 18 ar net 20 proc. tai už minimalią algą - 1000 Lt per mėn. „ant popieriaus“ – tūlas verslininkas galvoja nusisamdyti gausybę dirbančiųjų. Vyrauja nuomonė, jog įsteigus naują įmonę kuriame nors vidurio Lietuvos miestelyje, kvalifikuotų bedarbių eilės jos prieigose nusitęs... Mano 80-ies metų amžiaus ribą perkopęs senolis, visą gyvenimą dirbęs ir gyvenęs kaime, juokiasi: „tai kvaili tie verslininkai, juk be 1500 Lt „į rankas“ norinčių dirbti neatsiras“.

 

O kai naujai įsteigto verslo savininko paklausia apie ketinimų protokolus, tai daugelį apima gūdi neviltis... Nežinantiems priminsiu, jog ketinimų protokolai (pirminės rašytinės sutartys) liudija potencialių prekių / paslaugų pirkėjų ketinimų rimtumą. Tiesa, baudų už įsipareigojimų nevykdymą juose nebūna numatyta, bet rimti pirkėjai tokių dokumentų su „įmone iš oro“ taip pat nepasirašinėja.

Susidomėjęs šio straipsnio skaitytojas tikriausiai pasiteirautų – o kaipgi, įsteigus naują verslą, „gauti finansavimą“? Atsakymų vėlgi gali būti keletas:

 

1) Nors kartą atlikite „namų darbus“. Patyrinėkite pasirinktą rinką, pasidomėkite tos ar kitos grupės produktų paklausos raida per paskutinius 5-erius metus. Šiais laikais interneto pagalba patikimų statistinių faktų surasti nėra problema, o kur dar visokios oficialiais skelbiamos rinkos tyrimų atskaitos ar galimybių studijos.

 

2) Ištirkite rinkos dalyvių įpročius. Jei turite IDĖJĄ FIX, tai tikriausiai nujaučiate būsimųjų pirkėjų (vartotojų) įpročius. O galbūt turite darbo patirties (taigi ir būsimųjų klientų sąrašą... ) dirbant su konkrečiu rinkos segmentu? Visada galima atlikti nebrangius pirminius rinkos tyrimus, nebūtina iš karto skubėti nusisamdyti rinkos tyrimų bendrovę už 3,0 ar 5,0 tūkst. Lt.

 

3) Parenkite rinkodaros priemonių planą. Žinant būsimųjų pirkėjų charakteristikas ar vartojimo įpročius, tai nėra sunku – svarbiausia tiksliai įvardinti norimą užimti rinkos nišą. Neturint patirties rinkodaroje ne bėda – šiais laikais galima nusisamdyti kvalifikuotą pagalbininką iš šalies, tiesa tam gali tekti „paaukoti“ keletą tūkstančių litų.

 

4) Parenkite produkto pardavimų planą. Žinant rinkos tendencijas, nesunkiai galima apskaičiuoti vadinamąjį rinkos talpumą, galima numatyti, kiek pavyks paduoti prekių ar paslaugų. Realistiškai įvertintos rinkos raidos tendencijos ir pagrįstas pardavimų planas Jums gali atstoti aukščiau paminėtus ketinimų protokolus.

 

Mano paminėti „darbai namuose“ rinkoje yra vertinama kaip nematerialusis turtas, kuris puikiausiai gali pasitarnauti kaip indėlis į naują įmonę. Verslo vertintojai Jūsų žiniomis sukurtą kapitalą galėtų įkainuoti ne mažiau kaip už 35 tūkst. Lt, o bet kuriam investuotojui tai bus žinia apie Jūsų rimtus ketinimus plėtoti verslą..

 

Šioje skiltyje dienoraštį galite rašyti ir Jūs. Savo tekstus siųskite el. paštu This email address is being protected from spam bots, you need Javascript enabled to view it

 

Verslosavaite.lt

 

 



 

Komentuoti
Vardas:
Komentaras:

Neburnok
Apsaugos kodas:* Code

VersloSavaite.lt pasilieka teisę šalinti reklaminius, nekultūringus, įžeidžiančius ar kitaip įstatymus pažeidžiančius skaitytojų komentarus. Už komentarus atsako juos paskelbę skaitytojai. Paskelbusieji netinkamus komentarus gali būti patraukti baudžiamojon, administracinėn ar civilinėn atsakomybėn.

 

Susiję straipsniai:

 

reklama

apklausa

Ar per pastaruosius metus kilo jūsų darbo užmokestis?
 

reklama

reklama