masterforex-v.lt   
2012 08 09, 15:14
Investuotojams: Opel AG ties bankroto riba?

Image
Opel
Kaip žinoma, jubiliejai būna įvairūs. Pamenate, kaip tame anekdote: „Padavėjau, kokį vyną galit pasiūlyti mūsų 25 vedybinio gyvenimo metų paminėjimui? – Gal pirma patikslinkime: norite švęsti, ar užsimiršti?“. Būtent ties tokiu pasirinkimu per savo 150-ties metų jubiliejų atsidūrė legendinė Adam Opel AG.

 

Šiandien kompanija yra nuostolingiausia, galima sakyti, chroniškai nuostolingas amerikiečių koncerno General Motors padalinys. Beje, vokiečiai turi tokį posakį: yra geri automobiliai, yra blogi ir yra Opel.

reklama

 

Daugelis ekspertų prognozuoja vokiečių korporacijai Adam Opel AG galimą krachą ir negarbingą ilgos istorijos pabaigą, interviu „Market Leader“ sakė Masterforex-V Akademijos prekiautojai ir investuotojai. Juk realybė ta, kad įmonė:

 

- nuo 1999 metų išgyvena užsitęsusią krizę, patiria nuostolius po nuostolių. Per pastaruosius 13 metų Opel „nuskurdino“ GM 15,6 milijardo JAV dolerių;

 

- ruošiasi uždaryti gamyklas ir sumažinti personalą;

 

- žiniasklaidoje periodiškai pasirodo pranešimai apie GM ketinimus atsikratyti savo vokiškos „dukrelės“ ir t. t.

 

Apskritai, jubiliejus liūdnas - su neaiškia dabartimi ir miglota ateitimi. Tačiau Masterforex-V Akademijos ekspertai pastebi, kad Opel ir toliau:

 

- yra vienas stambiausių automobilių gamintojų Europoje. Kompanijos gamyklose dirba beveik 40 tūkstančių žmonių;

 

- pagal populiarumą Europoje užima 4 vietą (po Volkswagen, Ford ir Renault). Be to, pagrindinės Opel realizavimo rinkos yra Vokietija ir Didžioji Britanija;

 

- vokiečių dalis Europos rinkoje 2010 metais sudarė 6,2%. 12% teko Didžiosios Britanijos rinkai ir 7,6% - Vokietijos rinkai;

 

- yra vienas geriausiai parduodamųjų automobilių viduriniosios klasės segmente;

 

- užima 14-ąją vietą Rusijoje tarp populiariausių prekinių ženklų. O Opel Astra aplamai yra liaudies numylėtinis – įeina į Top-10 geriausiai parduodamų užsienio markių šalyje (tapo žurnalo „Za ruliom“ (За рулем) Grand Prix laimėtoju „kompaktinės klasės“ kategorijoje);

 

- derinio kaina/kokybė lyderis visuose kainų segmentuose. Ir tegul apie Opel kalba, kad tai – vokiškas „Moskvičius“ (turimas galvoje žinomas istorinis faktas - po karo dalis Opel įrengimų buvo išvežta į SSRS, kaip reparacija, ir tapo gamyklos „Moskvič“ baze), posovietinėje erdvėje jis yra laikomas patikima, komfortabilia ir puikiai tinkama mūsų keliams mašina.

 

Tai kas gi vyksta Opel kompanijoje? Ar jis atgaus prarastas pozicijas, taps inovacijų lyderiu, ar jo laukia lėtas užgesimas? Šie ir daugelis kitų klausimų labai domina investuotojus, nes jiems nėra nieko blogiau, kaip netikrumas ir nestabilumas.

 

Kaip gi dirbo Opel 2011 metais?

 

Praėjusiais metais Opel taip ir neišėjo iš krizės, nesugebėjo atgauti savo buvusių pozicijų:

- prekinio ženklo vertė maždaug 3,7 milijardo JAV dolerių, tačiau vien praėjusių metų nuostolis siekė 1,6 milijardo JAV dolerių;

 

- automobilių pardavimai Europoje sumažėjo iki 12,8 mln., o tai 15 procentų mažiau, palyginus su 2007 metais, kai tuo tarpu ekspertai mano, kad kompanijos rentabilumui išlaikyti būtina parduoti ne mažiau kaip 2 milijonus automobilių per metus. O štai Rusijoje 2011 metais Opel pardavimai išaugo 65 procentais, prekinio ženklo dalis padidėjo nuo 2,1 procento iki 2,6 procento šalies automobilių rinkos;

- nuostoliai sudarė 747 milijonų JAV dolerių, vienintelė paguoda - metais anksčiau nuostoliai buvo dar didesni (1,95 milijardų JAV dolerių), be to, iš jų 300 milijonų JAVdolerių buvo išleisti korporacijos restruktūrizavimui. Tačiau GM generalinis direktorius Danielius Akersonas (Daniel F. Akerson) pareiškė, kad „bandydami išgelbėti Opel kompaniją, patys slystame į balą“.

 

Analitikų skaičiavimu, kad išlaikytų Opel, Amerikos kompanija turės sumokėti 1,2 milijardo JAV dolerių.

 

Ne per geriausiai prasidėjo ir šie metai. Pirmojo ketvirčio Opel ir Vauxhall (taip markė vadinama Didžiojoje Britanijoje) pardavimai Europos Sąjungoje sumažėjo 15,8 procento. Apskritai, šiais metais Vakarų Europoje numatomas sumažėjimas 5,9 procento iki 12,05 milijonų automobilių.

 

„Dėl to, kad fondų rinka yra labai perkaitinta, o šioms akcijoms nėra aiškių varomųjų jėgų, kurios galėtų prisidėti prie reikšmingo akcijų augimo, patariame palaukti rinkos korekcijos ir biržos kainos sumažėjimo iki maždaug 20 JAV dolerių* (kur buvo pastebėti stambių žaidėjų pirkimai), o atsinaujinus kilimo tendencijai (up-trend), įtraukti šį instrumentą į savo investicinį portfelį“, - interviu „Market Leader“ sakė Masterforex-V Akademijos Portfelinių investicijų katedros vadovas.

 

Vienas pagrindinių sunkumų yra tas, kad Vokietijos kompanijos pelnas iš esmės priklauso nuo Opel automobilių pardavimų Europoje, o Europos automobilių rinkos mažėjimas, deja, tęsiasi. Tokiu būdu, jubiliejus toli gražu, ne šventinis.

 

General Motors - kaip šuo ant šieno

 

Pagrindinės Opel problemos šiandien:

 

- nestabili ekonominė situacija Europoje ir dėl to sumažėjusi automobilių paklausa. Žinoma, kad mašinų pardavimai Europoje mažėja jau pusę metų, o 2012 metų kovą naujų automobilių registracija buvo to paties lygio, kaip tuo pačiu laikotarpiu 1998 metais. Ekspertai mano, kad tai ne riba ir laukia dar didesnio Europos automobilių rinkos kritimo. Žinoma, kad nedidelė paklausa diktuoja gamybos mažinimą.

 

Štai GM ir nori, kad Opel trečdaliu sumažintų konvejerių apkrovimą ir 2014 metais uždarytų dvi gamyklas - Vokietijoje ir Didžiojoje Britanijoje. Opel gi neskuba imtis tokių veiksmų. Štai ir dirba stambiausia gamykla Ruselhaime (Rüsselsheim) tik 4 dienas per savaitę;

 

- Vokietijos profsąjungos. Nesunku nuspėti, kad prieš gamyklų uždarymą ir personalo atleidimą griežtai pasisako profesinės sąjungos, žinomos savo kraštutiniu nenuolaidumu verslo savininkų norams. Pagal veikiantį susitarimą tarp GM ir Europos įmonių darbuotojų, draudžiama uždaryti įmones iki 2015 metų.

 

Bet brangi darbo jėga Vokietijoje ir Didžiojoje Britanijoje verčia Opel taupyti, perkeliant mašinų gamybą į kaimyninę Lenkiją. Šiandien GM atstovai bando įtikinti Vokietijos profesines sąjungas, kad būtina mažinti darbo jėgos sąnaudas ir žada dalį gamybos perkelti iš Azijos į Europą.

 

Tačiau esmė ta, kad seniausios gamyklos Bochume uždarymas, numatytas 2014 metais, Amerikos automobilių milžinei gali atsieiti labai brangiai. Profesinės sąjungos už vietos praradimą.reikalauja 200 tūkstančių dolerių kompensacijos kiekvienam darbuotojui. Tačiau GM gamyklos uždarymo sąskaita tikisi sutaupyti iki 280 milijonų JAV dolerių per metus, o tai padės atpirkti tokioms solidžioms kompensacijoms išeikvotas pinigines lėšas per trejus metus;

 

- gamybinių pajėgumų perprodukcija Europoje - reiškia rimčiausią konkurenciją tarp automobilių gamintojų. Kaip rašo žurnalo „Ekspertas“ korespondentas Vokietijoje Sergejus Sumlenyj (Sergej Sumlenny), „jūsų daug, o Europa viena“. Štai tas pajėgumų perteklius automobilių paklausos mažėjimo fone Europoje ir nulėmė Europos automobilių gamintojų neparduotų automobilių perprodukciją.

 

Pavyzdžiui, Opel perprodukcijos apimtis sudaro 500 tūkstančių automobilių per metus. Štai ir bando GM atsikratyti dviejų perteklinių gamyklų;

 

- dirbtinis pardavimų rinkų apribojimas. GM vadovybė tiesiog draudžia parduoti Opel automobilius bet kurioje rinkoje, išskyrus Europos. Tai leidžia daugeliui ekspertų tvirtinti, kad Vokietijos prekinis ženklas tiesiog aukojamas dėl kitų GM markių (Buick, Chevrolet, Cadillac, Daewoo, Isuzu ir kt.).

 

Opel automobiliams faktiškai palikta labai ribota, su aršia konkurencija, rinka ir izoliuota nuo greitai besivystančių Azijos rinkų. Priminsime, kad vokiečių automobilių gamintojai turi 17 gamyklų, iš jų 16 yra Europoje (Vokietijoje, Didžiojoje Britanijoje, Lenkijoje, Prancūzijoje, Ispanijoje, Vengrijoje). Už žemyno ribų veikia tik įmonė Pietų Korėjoje. Pridėkime dar koncerno priklausomybę nuo probleminių šalių - Italijos ir Ispanijos automobilių rinkos. Štai ir vokiečių koncerno gamyklos krūvis nedidesnis kaip 75%.

 

Tas pats Sergejus Sumlenyj mano, kad GM politika yra mirtinai pavojinga Opel kompanijai. Vokietijoje rimtai baiminamasi, kad legendinis Opel pavirs nedideliu vietiniu žaidėju. Tačiau tarp ekspertų yra tokių, kurie nemato Opel ir GM sąjungos prasmės, taip pat ir tokių, kurie nemato jos ateities ne amerikiečių korporacijoje;

 

- GM strategijos neapibrėžtumas Opel atžvilgiu. Vokietijoje būtent General Motors yra kaltinama dėl visų Vokietijos kompanijos bėdų. Esmė ta, kad Amerikos korporacija jau ne vienerius metus tiesiog blaškosi nuo vieno kraštutinumo prie kito: tai ji parduoda Opel, tai restruktūrizuoja, tai ji plečia modelių eilę, tai ją riboja, tai uždaro gamyklas Europoje, tai perveda į Europą dalį gamybinių pajėgumų iš Azijos ir t. t. Pastaraisiais metais GM paruošė ne vieną Opel sanavimo planą, kuris taip ir nebuvo pradėtas.

 

Sumišimą į Opel ateitį įnešė ir General Motors neseniai priimtas sprendimas sudaryti technologinį aljansą su PSA Peugeot-Citroen. Esmė ta, kad ši sąjunga gali pribaigti Vokietijos bendrovę. Juk Prancūzija – tai ketvirta Opel pardavimo rinka. Aljansas, be abejo, palankus GM ir PSA Peugeot-Citroen - jie ketina kurti bendras platformas mažalitražiams ir viduriniosios klasės automobiliams, bet juk tai yra tas segmentas, kuriame vis dar stiprios Opel pozicijos.

 

Taigi, kam vestuvės, o kam, jeigu ne laidotuvės, tai bent pagirios. Geras gavosi „draugų būrys“. Prisimenate anekdotą apie kiškio jubiliejų? Visi jį sveikina. Nusprendė pasiųsti sveikinimo žinutę ir vilkai. Tik štai susimąstė, kaip pasirašyti, ar „Vilkų gauja“, ar „Draugų grupė“. Galvojo, galvojo ir pasirašė: „Draugų gauja“.

 

Kaip pastebėjo autoritetingas žurnalas „Za ruliom“ (За рулем), - atrodo, kad GM etiketė virsta tikru "juodu ženklu": atsižvelgiant į amerikiečių indėlį į SAAB sužlugdymą, Chevrolet „kryžius-peteliškė“ tampa kapo kryžiumi jau antrajai markei. Štai, kad ir General Motors sprendimas apie biuro, atsakingo už Rusijos segmentą, perkėlimą į savo Šanchajaus padalinį. Dėl to Opel kompanija atsiduria nelygiose sąlygose su Chevrolet ir gali prarasti Rusijos rinką, kuri tapo jai lemiama;

 

- pretenzijos automobiliui. Opel atžvilgiu paprastai pažymima metalo kokybė, silpnas kėbulas, gana paprastas salonas ir t. t. Apskritai, kaip sakoma, Opel - ne mašina, vokietis - ne vyras. Be to, prabrangių automobilių paklausa didesnė, nei masinės rinkos, bet štai, premium segmente Opel kaip tik beveik ir nepristatomas.

 

Kaip matome, Vokietijos kompanijos perspektyvos atrodo gana pesimistiškai. Kaip čia neprisiminti niūrios gerbiamo vokiečių automobilių gamybos eksperto Ferdinando Dudenheferio (Ferdinand Dudenhoeffer) prognozės apie tai, kad Opel praras rinkos dalis Vakarų Europoje, negalės prasimušti į Rusijos rinką ir, galų gale, lėtai mirs.

 

Geriausi Opel draugai – tai variantai?

 

Visi GM bandymai padaryti Opel pelninga kompanija kol kas lieka nesėkmingi. Esant tokiai situacijai, atvirai sakant, vokiečių kompanijai išsigelbėjimo variantų nedaug – tik pardavimas kitam gamintojui arba kardinalus restruktūrizavimas.

 

Anksčiau, 2009 metais, GM jau ruošėsi parduoti 55 procentus Opel akcijų Rusijos Sberbankui ir Kanados-Austrijos Magna, tačiau paskutinę akimirką, netikėtai visiems, sandorio atsisakė. Pagal vieną versiją, GM nenorėjo dalintis savo technologiniais pasiekimais su Rusija. Pagal kitą, Rusijos pusė sandorio atveju norėjo nustatyti tolesnį Opel perpardavimą valstybiniam rusų automobilių gamintojui. Vienaip ar kitaip, bet tada Vladimiras Putinas pareiškė, kad Rusija ateityje nepamirš tokio santykių su partneriais stiliaus. O Opel patyrė didžiulius nuostolius dėl nesėkmingo GM bandymo parduoti kompaniją.

 

Ir štai 2011 metais gandai apie Opel pardavimą plykstelėjo su nauja jėga. Tiesa, amerikiečių kompanija oficialiai nepatvirtino šios informacijos, pavadinusi ją „spekuliacija“. Manoma, kad šiandien yra keli pretendentai į Opel kompaniją:

 

1. Pagrindinis amerikiečių kompanijos konkurentas - Volkswagen, kuris iki 2018 metų ketina tapti pasaulio automobilių rinkos lyderiu. Opel įsigijimas, žinoma, priartintų korporaciją prie brangaus širdžiai tikslo. Pranešama, kad kompanija lyg ir išreiškė susidomėjimą pirkti Opel, tačiau General Motors netenkino siūlomoji suma.

 

2.Kinijos valstybinė automobilių gamintojų korporacija BAIC. Kinijai šis sandoris suteiktų prieigą prie naujausių technologijų ir patentų, GM mokslinio-techninio centro ir realizacijos tinklo Europe. Būtent todėl, pasak ekspertų, GM neparduos Opel Kinijai: kodėl gi padėti konkurentui, prarasti dalį Europos rinkos ir darbo vietų Europoje.

 

3.Korėjiečių Hyundai. Šiuo atveju Opel gautų milžiniškus gamybos pajėgumus, tiesioginę prieigą prie sparčiai besivystančios rinkos. Savo ruožtu, Hyundai yra suinteresuota įsigyti naujas technologijas (pavyzdžiui, jie labai domisi elektromobiliu Ampera) ir jau paskelbė apie savo norą 2013 metais padidinti savo europinius pardavimus 40%.

 

Apskritai, kalbos apie Opel perėjimą po kito koncerno sparnu tęsiasi. Tačiau GM, kaip tas šuo ant šieno, nebegali nei pakęsti nuostolingos „dukros“, nei su ja išsiskirti. Beveik klasikinė situacija su lagaminu be rankenos, kai ir nešti sunku, bet ir išmesti gaila.

 

Jubiliejus – tai kai daug gėlių, bet tu gyvas

 

Bet ne viskas taip paprasta ir aišku GM santykiuose su vokiškąja „dukra“, kaip atrodo iš pirmo žvilgsnio. Esmė ta, kad amerikiečių korporacijai atsisakyti Opel reikštų padėties pablogėjimą pasaulinėje konkurencijoje - reikėtų atsisakyti vokiškų technologijų ir platformų, kurios aktyviai naudojamos automobilių Chevrolet ir Buick gamyboje. Prisiminkime kad Chevrolet Volt ir Opel Ampera – tai iš tikrųjų vienas automobilis, tačiau su skirtingais prekiniais ženklais.

 

Todėl koncernas vietoj Opel pardavimo ketina užsiimti rimtu jo restruktūrizavimu. GM vadovybė jau paskelbė apie naujos antikrizinės strategijos kūrimą ir „dukros“ pelningumui atkurti žada veikti greitai ir agresyviai. Beje, ekspertai atkreipė dėmesį į tai, kad naujoji General Motors restruktūrizavimo programa labai mėgdžioja pagrindinį savo konkurentą - Volkswagen.

 

Tai kas gi sudaro šios strategijos pagrindą, kurios dėka, vadovybės manymu, Opel turėtų pasiekti rentabilų lygį:

 

- griežta taupymo programa. GM ruošiasi taupyti tiesiog visur - sumažinti medžiagų kainą, komplektuojančių dalių išlaidas ir, žinoma, sumažinti darbo jėgos sąnaudas, atleisti keletą tūkstančių darbuotojų ir uždaryti gamyklas Vokietijos Bochume bei Didžiosios Britanijos Elsmir Porte (Ellesmere Port);

 

- kardinalus Opel vadovybės atnaujinimas. Į vokiečių kompanijos stebėtojų tarybą jau išsiųsti keturi aukščiausio lygio GM vadybininkai, o GM vadovu Europoje tapo Stivenas Girskis (Stephenas Girsky), atsakingas už strateginį visos amerikiečių kompanijos vystymąsi ir verslo aljansus. Netrukus Opel pardavimų vadovo vietą užims buvęs aukščiausio lygioVolkswagen koncerno pardavimų vadybininkas Alfredas Rikas (Alfred Rick) (anksčiau dirbęs Volvo). Tikimasi, kad tai padės Opel tapti patrauklesniu investuotojams;

- išėjimas už Europos rinkos ribų padės sumažinti Opel priklausomybę nuo mažėjančios paklausos Europoje. GM jau pareikalavo peržiūrėti verslo planą, siekiant pagreitinti vokiškų automobilių išėjimą į rinkas už Europos ribų, kur jie anksčiau beveik nebuvo pristatomi.

 

Per ateinančius trejus metus planuojama padidinti pardavimus už Europos ribų iki 150 tūkstančių automobilių per metus. General Motors taip pat ketina padidinti gamybą šalyse, kur pigesnė darbo jėga - Rusijoje, Lenkijoje, Kinijoje, Indijoje, Meksikoje ir Brazilijoje. Pavyzdžiui, Lenkijoje, planuojama padidinti pajėgumus 25 procentais;

 

- naujų modelių kūrimas ir modelių linijos atnaujinimas. Pranešta, kad ateinančiais metais Opel kompanijai bus išleista 11 milijardų eurų. Tai leis jau 2014 metais atnaujinti 80% kompanijos modelių linijos.

 

Planuojama sukurti du naujus inovacinius modelius - kompaktinius elektromobilius. Opel užsimojo gauti didžiausio elektromobilių gamintojo titulą. Be to, jeigu anksčiau buvo manoma, kad mikroautomobiliai turėtų būti kuklūs ir nepretenzingi, tai naujasis kompaktiškas automobilis Junior turi kardinaliai pakeisti šį požiūrį.

 

Tai bus labai erdvus ir komfortabilus automobilis su visais šiuolaikiniais priedais. Tikimasi, kad vidutinės benzininio Junior kuro sąnaudos bus tik 3-4 litrai 100 km, o 2014 metais pasirodys variantas su elektros varikliu.

 

Kaip prognozuoja VFR vyriausybė, jau 2020 metais Vokietijoje bus ne mažiau kaip vienas milijonas elektromobilių. Jeigu tikėtume apklausomis, kas antras vokietis galvoja apie elektrinės transporto priemonės pirkimą;

 

- maksimaliai galimo universalių komponentų skaičiaus visai modelių eilei naudojimas;

 

- prekinio ženklo modelių linijos išplėtimas. Kompanijoje rimtai ketinama kurti naujus modelius dar neišnaudotoms rinkos nišoms. Aktyvus GM Chevrolet pastūmėjimas į Europos rinką verčia Opel pasislinkti į premium segmentą. Kompanija jau pranešė apie darbų pradžią, kuriant naują automobilį-flagmaną, kuris užims vietą laipteliu aukščiau vidutinio dydžio Insignia.

 

Mašina gali tapti premijiniu krosoveriu. Tikimasi, kad tai turėtų duoti impulsą viso prekinio ženklo vystymuisi. Apskritai, numatoma, kad 2016 metais GM pelnas Europoje sudarys 1 milijardą eurų, o rinkos dalis Europoje sieks 8,5%.

 

Taigi, jubiliejai iš tikrųjų būna skirtingi, bet, kaip taisyklė, už jų matyti ne tik praeities ir dabarties sunkumai, bet ir naujos galimybės, perspektyvos pasiekti nustatytus tikslus. Kompanija Opel šiandien sukelia atsargaus optimizmo jausmą - kuomet netikime, bet vis tiek tikimės.

 

 

 

 

 



 

VersloSavaite.lt pasilieka teisę šalinti reklaminius, nekultūringus, įžeidžiančius ar kitaip įstatymus pažeidžiančius skaitytojų komentarus. Už komentarus atsako juos paskelbę skaitytojai. Paskelbusieji netinkamus komentarus gali būti patraukti baudžiamojon, administracinėn ar civilinėn atsakomybėn.

 

Susiję straipsniai: