2008 12 03, 16:14
Maisto papildų verslas – po medikų sparnu

Vs nuotr.

Maisto papildai – ne vaistas, o maistas. Nepaisant to, kai kurie medikai pacientus siunčia nusipirkti papildų, ir ne bet kur, o į gydymo įstaigoje veikiantį konkrečios firmos maisto papildų kabinetą.

„Pakliuvau į aferą“, – tiesiai šviesiai „Vakarų ekspresui“ pareiškė klaipėdietė Virginija, vienos Klaipėdos universitetinės ligoninės (KUL) Konsultacinėje ambulatorijoje dirbančios gydytojos nusiųsta į vadinamąjį fitoterapijos kabinetą, įsikūrusį Jūrininkų ligoninėje.

„Pasakė, kad esu visa sudruskėjusi, sąnariai užkalkėję, todėl esą reikalinga nueiti pas fitoterapeutę“, - pasakojo ponia Virginija.

Moteris pasitikėjo gydytoja, todėl eidama į tą kabinetą net nesuabejojo, ar gerai daranti. Už trijų rūšių maisto papildus jai teko sumokėti net 260 litų. Tarp tų papildų - ginkmedžio bei varnalėšos šaknų preparatai, taip pat produktas, gerinantis sąnarių darbą.

Moteris įsitikinusi, jog neurologė jau iš anksto buvo susitarusi su papildų platintoja, nes pastaroji jai skirtas prekes jau buvo paruošusi. Ponia Virginija, tik parėjusi namo ir perskaičiusi produktų etiketes, pasijuto apgauta, nes jai esą nebuvę paaiškinta, kad perka ne vaistus, o maisto papildus.

Ji apgailestauja ir dėl to, kad teko taip brangiai už pirkinį mokėti - juk galėjusi išsirinkti ir pigesnių papildų vaistinėse ar pas kitus platintojus arba tiesiog pagerti žolelių arbatos.

Beje, ta pati gydytoja „Vakarų ekspreso“ akiratin buvo pakliuvusi jau prieš ketverius metus. Ir tuomet apie jos bendradarbiavimą su minėtu fitoterapijos kabinetu papasakojo skaitytojai.

Leido ministerija

Jūrininkų ligoninės, kurios patalpose įsikūręs fitoterapijos kabinetas, vyriausiasis gydytojas Jonas Sąlyga patikino, jog kabinetas išnuomotas su Sveikatos apsaugos ministerijos žinia.

„Gydytojas prieš siųsdamas pacientą pirkti maisto papildų turi informuoti apie jų kainas, pasakyti, kad tai ne vaistai, o papildai. O pacientas pats turi teisę rinktis, pirkti juos ar ne. Jei papildai per brangūs - paprašyti pigesnių“, - sakė vyriausiasis gydytojas.

Tačiau jei paaiškėtų, kad koks ligoninės gydytojas už paciento nusiuntimą į kabinetą gauna iš firmos kokį užmokestį, pavyzdžiui, nemokamai papildų, šis klausimas neabejotinai būtų svarstomas ligoninės Etikos komisijoje. Šitoks mediko elgesys nesąs suderinamas su etikos normomis.

Ligoninėje veikianti Etikos komisija kasmet svarsto kelis nusižengimo etikai klausimus. Reaguojama į pacientų ir pačių medikų skundus dėl darbuotojų neetiško elgesio. Skundų dėl medikų bendradarbiavimo su papildais prekiaujančia bendrove, - patikino J. Sąlyga, - nėra buvę.

Kad gydytojos, nusiuntusios pacientę į konkretų fitoterapijos kabinetą, elgesys netoleruotinas, sutiko ir KUL vyriausiasis gydytojas Vinsas Janušonis. Jis pažadėjo šią gydytoją nedelsiant įspėti. Jo nuomone, pacientas pats turi apsispręsti, kokios firmos ir kokius papildus jam vartoti.

Įkurtas ligonių patogumui?

UAB „Irmos kontinentas“, kuriai priklauso ligoninėje veikiantis fitoterapijos kabinetas, savininkė Rima Stankevič patikino, jog gydytojų, kurie atsiunčia pacientus, nepažįsta ir jiems neatsilygina. O pats kabinetas ten esą įkurtas žmonių patogumui - kad jiems, gulint ligoninėje, nereikėtų „kur nors toli važiuoti“.

„Jūs farmacines įmones kankinat ir bandot surasti kažkokių sąryšių, taip ir su maisto papildais, - pyko R. Stankevič. – Jau darosi juokinga ir graudu, kad nuolat ieškoma, jog kažkas nuo kažko priklauso. Gydytojai gerai uždirba, nemanau, kad iš maisto papildų jie gali ką nors turėti.“

Jos žodžiais, gydytojai „įžūliai nieko niekur nesiunčia“, nes maisto papildų esąs visur didžiulis pasirinkimas. Nė vienas gydytojas nerizikuos ir nesiūlys konkretaus pavadinimo maisto papildo. Jis tik pasakys, kokios medžiagos pacientui reikia, o šis pasirinks pats.

Nenori tikėti

Lietuvos gydytojų sąjungos Klaipėdos skyriaus vadovas Antanas Janušonis šioje istorijoje daug bloga neįžvelgė.

„Vyresnio amžiaus, nusilpusiems žmonėms papildai reikalingi, ypač palaikomajam gydymui. Todėl nieko bloga, kad gydytojai juos rekomenduoja gerti“, - mano jis.

Tačiau gydytojas, jo manymu, turėtų pacientui aiškiai pasakyti, kad jo rekomenduojamas preparatas yra ne vaistas, o maisto papildas. Be to, leistų jam pačiam pasirinkti, kur jį nusipirkti.

Kad yra gydytojų, kurie dirba ranka rankon su papildais prekiaujančiomis firmomis, A. Janušonis sakė nenorįs patikėti.

Sulaukė grasinimų

Viena uostamiesčio gydytoja, dėl suprantamų priežasčių nepanorusi skelbti pavardės, pasakojo, jog prieš keletą metų, kai spaudoje neigiamai atsiliepė apie papildų platintojų ir gydytojų sandorius, sakė sulaukusi rimtų grasinimų. Nesaugumo pojūtis išlikęs iki šiol. Medikė įsitikinusi, kad tokie sandoriai turi priedangą valstybiniu mastu, ir visi, kurie prabyla apie šį biznį, yra paperkami ar kitaip nutildomi.

Pokalbininkė sakė, jog pacientai, kurie pirko brangius papildus iš gydytojų rekomenduotų platintojų, paprastai „teisinasi“ norėję įtikti juos gydantiems medikams, bijoję sulaukti jų neigiamos reakcijos.

„Jei papildus, kurių gydymo efektas nėra moksliškai įrodytas, platina gydytojas, tai biznis, dalijimasis pelnu. Tai labai žemina visų gydytojų autoritetą. Man gėda, kad gydytojai taip elgiasi“, - sakė pokalbininkė.

Tie, kurie siunčia pacientus pirkti konkrečios firmos papildų, paprastai neišrašo net recepto su savo antspaudu. Tai leidžia pacientui pasiskundus jiems išsiginti savo elgesio ir išlipti sausam iš balos.

Į viršų



VersloSavaite.lt pasilieka teisę šalinti reklaminius, nekultūringus, įžeidžiančius ar kitaip įstatymus pažeidžiančius skaitytojų komentarus. Už komentarus atsako juos paskelbę skaitytojai. Paskelbusieji netinkamus komentarus gali būti patraukti baudžiamojon, administracinėn ar civilinėn atsakomybėn.

 

Susiję straipsniai: