VersloSavaite.lt   
2019 10 14, 13:11
Pataria advokatas: ką daryti jei skrydis atšauktas ar atidėtas?

Image
VersloSavaite.lt nuotr.
Rugsėjo pabaigoje plačiai nuskambėjus žiniai apie vieno didžiausių pasaulyje kelionių organizatoriaus „Thomas Cook“ bankrotą, sunerimo daugelis oro linijų keleivių.

 

Advokatas Gediminas Žlioba primena, kokias teises turi keleiviai ne tik oro bendrovės bankroto atveju, bet ir tada, kai jų skrydžiai yra atidedami ar atšaukiami dėl kitų priežasčių.

 

Lietuviams, kaip Europos Sąjungos valstybės piliečiams, yra aktualus 2004 m. priimtas Europos parlamento ir tarybos reglamentas. Jis apibrėžia minimalias oro linijų keleivių teises, kai juos be jų sutikimo atsisakoma vežti, jų skrydis atšaukiamas ar atidedamas.

 

Alternatyvos ir nemokama pagalba

reklama

 

Kai skrydis yra atšaukiamas arba ilgam (daugiau nei 3 valandom) atidedamas, jį vykdantis oro vežėjas turi suteikti pagalbą bei pasiūlyti pasirinkti vieną iš kelių variantų. Galima rinktis atgauti visus už bilietą sumokėtus pinigus per 7 dienas nuo pretenzijos gavimo datos, atgauti už neįvykusios kelionės dalį arba ir už jau įvykusią kelionės dalį ar dalis sumokėtą sumą, jei pagal keleivio numatytą kelionės planą skrydis nebeteko prasmės. Taip pat turi būti pasiūlytas kaip galima greitesnis skrydis į pirmąją išvykimo vietą, kaip galima greitesnis nukreipimas kitu maršrutu į galutinę paskirties vietą arba skrydis pakeistas kitu panašiomis sąlygoms, kitu keleiviui tinkamu laiku.

 

„Jei nuspręsite grįžti arba tęsti kelionę, skrydis panašiomis sąlygomis turi būti suorganizuotas kaip įmanoma greičiau“, – pabrėžia Gediminas Žlioba.

 

Jeigu pasiūlytas skrydis yra į kitą oro uostą, nei nurodyta ant jūsų bilieto, skrydį vykdantis oro vežėjas dar turi padengti ir nuvykimo kainą į jį ar kitą netolimą, su jumis sutartą, paskirties vietą. Atsižvelgiant į laukimo laiką, vežėjas turi jums nemokamai pasiūlyti maisto ir gaivinamųjų gėrimų. Rečiau žinoma keleivio teisė – du kartus nemokamai paskambinti telefonu, išsiųsti pranešimus faksu arba elektroninius laiškus.

 

Taip pat labai svarbu žinoti, kad jei naujojo skrydžio išvykimo laikas numatomas ne anksčiau kaip kitą dieną po atšaukto skrydžio planuoto išvykimo, keleivis privalo gauti nemokamą apgyvendinimą ir transportą iš oro uosto į apgyvendinimo vietą ir atgal.

 

Gali priklausyti ir kompensacija

 

Pasirinkę tęsti kelionę kitu to paties vežėjo parūpintu maršrutu arba tuo atveju, kai skrydis buvo atšauktas, galite tikėtis piniginės kompensacijos.

 

„Dažnai keleiviai klaidingai mano, kad jei oro vežėjas pasiūlė kitą skrydį arba nakvynę, kompensacija jam jau nebepriklauso. Skubu nuraminti, kad kompensacija keleiviui priklauso nepriklausomai nuo to, ar jam buvo pasiūlytas alternatyvus skrydis ar viešbutis. Kai nustatoma, kad keleivis turi teisę į kompensaciją, ši skaičiuojama pagal skrydžio atstumą: iki 1500 km – 250 eurų; daugiau nei 1500 km ES viduje ir nuo 1500 iki 3500 km skrendant kitur – 400 eurų; didesnio atstumo atveju – 600 eurų“,  – kompensacijų išmokėjimo niuansus dėstė G. Žlioba.

 

Kada kompensacija nemokama?

 

Tačiau reglamente yra numatyti ir tokie atvejai, kai oro transporto vežėjas gali 50 procentų sumažinti aukščiau nurodytą kompensaciją arba jos išvis nemokėti. Kompensacijos nemokėti vežėjas gali tuo atveju, kai turi įrodymų, jog atidėjimą ar vėlavimą lėmė ypatingos aplinkybės, kurių jis negalėjo realiai kontroliuoti (oro sąlygos, pavojus saugumui ir pan.).

 

Taip pat G. Žlioba pabrėžia, jog keleivis netenka teisės į kompensaciją, jeigu apie atšaukimą būna pranešta iš anksto ir pasiūlomas alternatyvus maršrutas su panašiu išvykimo laiku.

„Šiems alternatyviems pasiūlymams yra nustatyti konkretūs atšaukimo terminai ir vėlavimo apribojimai – juos galima nesunkiai rasti internete. Svarbu, kad žinotumėte, jog vežėjas tam tikromis konkrečiomis aplinkybėmis gali kompensacijų nemokėti ir tais atvejais negaištumėte laiko bandydami ją išsireikalauti“, - pastebėjo G. Žlioba.

Kada galioja ES reglamentas?

 

Taip pat derėtų žinoti, kad aukščiau minėtas, keleivių teises nustatantis reglamentas, taikomas tik keleiviams išvykstantiems iš oro uosto esančio ES valstybės narės teritorijoje.

 

Reglamentas dar galioja ir tokiu atveju, kai keleiviai vyksta iš trečiosios šalies oro uosto į esantį valstybės narės teritorijoje, o jų oro vežėjas yra ES valstybės narės oro vežėjas.

 

Ką daryti bankroto atveju

 

Jei oro bendrovė paskelbė apie savo nemokumą ir atšaukė skrydžius – situacija daug keblesnė. Galima pateikti savo reikalavimus bankroto procedūrą vykdančiam asmeniui, tačiau, advokato teigimu, atgauti pinigus iš bankrutuojančios oro bendrovės yra labai sunku, o kartais – net neįmanoma.

 

Vis tik advokatas pasidalino keliais praktiniais patarimais.

 

„Jei skrydis buvo rezervuotas per tarpininką, pavyzdžiui, internetinį kelionių portalą, bandykite kreiptis į jį. Gali būti, kad kaina už bilietą dar nebuvo pervesta oro vežėjo bendrovei ir tarpininkas grąžins jums sumokėtą sumą. Jei už bilietą mokėjote kredito kortele, pasitikrinkite savo kortelės sutarties sąlygas, nes gali būti taikoma apsauga nuo paslaugos teikėjo nemokumo.

 

O keleiviams, kurie užsisakė kelionių paketą, pavyzdžiui, skrydį kartu su viešbučiu, rekomenduojama kreiptis į kelionių organizatorių, kuris turi suorganizuoti jums kitą transportą“, – teigia advokatas G. Žlioba.

 

 

Verslosavaite.lt