Lina Bušinskaitė   
2008 12 22, 00:00
ES projektų apskaitos valdymas – specifinis
Image
VersloSavaite.lt nuotr.
Šiuo metu žiniasklaidoje daug rašoma apie būsimus ES finansuojamus projektus pagal 2007–2013 m. programą. Niekur neužsimenama apie specifinę tokių projektų problematiką – projektų apskaitą.

Susikūria spąstus 

 

Mūsų įmonės turima patirtis šioje srityje rodo, kad įmonės ar įstaigos, apsiėmusios daryti ES projektus, dažnai susikuria spąstus. Ir pačios į tuos spąstus įpuola.

Kaip taisyklė, dar projekto planavimo fazėje, kai ruošiama paraiška, deramai neįvertinama finansų apskaitos darbo apimtis. Dažniausiai įmonės ar įstaigos nesureikšmina finansų apskaitos rolės projekte ir nueina lengviausiu keliu.

 

Paskubomis suplanuojama, kad projekto apskaitą sutvarkys įstaigos vidinis buhalteris. Projekto kaštams priskiriami planuojami 5–15 proc. įstaigos buhalterio darbo užmokesčio.

Vėliau, jau vykdant projektą, paaiškėja, kad projekto leistinoms išlaidoms apskaityti keliami specifiniai reikalavimai. Pasirodo, kad bendro buhalterio ligšiolinio supratimo neužtenka tam, kad jis galėtų teisingai atlikti projekto apskaitos darbą. Norint jį atlikti gerai, tenka skaityti kalnus specifinių, su ES projektų apskaita susijusių dokumentų, reikalavimų aprašymų ir t.t.

 

Padėtų profesionalai

 

Jau pradėjus vykdyti projektą paaiškėja, kad realiai neužtenka planuoto 5–15 proc. buhalterio darbo laiko. Juk dar neprasidėjus projektui buhalteris buvo pilnai apkrautas darbu tiesioginėms savo pareigoms atlikti.

 

O dar prisideda laikas, skirtas gilinimuisi į specifinius projektų apskaitos reikalavimus… Neretame projekte buhalteris išeina iš darbo.

Nes paprasčiausiai „nepaveža“ netikėtai padidėjusio darbo krūvio. O kur dar ir padidėjusi atsakomybė. Dažnas neatlaiko įtampos dėl rizikos, kad jam neteisingai priskyrus leistinas projekto išlaidas,  gali būti pareikalauta grąžinti projektui gautas lėšas.

 

Taip nutinka pačiame projekto įkarštyje, kai reikia teikti ataskaitas projekto įgyvendinimą kontroliuojančiai institucijai. Tuo metu ES lėšų gavimas būna kaip niekuomet aktualus, nes paprastai įmonės jau būna suinvestavusios nemažas nuosavas lėšas ir nekantrauja bent dalį jų atgauti.

 

Be to, spaudžia terminai. O tuo metu ir nebelieka kam ruošti projekto finansinių ataskaitų...

 

Tokioje situacijoje galėtų padėti išorines paslaugas teikiančios buhalterinių paslaugų įmonės, turinčios specifinės ES projektų patirties. Tačiau spąstai tyko ir čia.

 

Keisti nelengva

 

Paaiškėja, kad ruošdamos projekto paraišką, įmonės buhalterio indėlį įrašė kaip samdomo darbuotojo darbą. Pakeisti į paslaugos teikimą įmanoma, bet tam reikia labai didelių administracinių pastangų, nes tokį projekto pasikeitimą turi patvirtinti ne viena institucija. Paaiškėja, kad pakeisti vieną atrodžiusią nereikšmingą detalę projekto paraiškoje yra didesnis darbas nei paruošti projekto finansinę ataskaitą.

 

Tačiau čia dar ne pabaiga. Kadangi paraiškoje buvo numatytas nedidelis darbo krūvis vietiniam buhalteriui, tai yra tokios mažos piniginės lėšos, kad jokia įmonė negali imtis darbo už tokią kainą.

Daugiau mokėti įstaigos negali – tiesiog neturi papildomų lėšų, išskyrus tas, kurios numatytos projekto paraiškoje ir kurias padengs ES.

Tokiu būdu iš pirmo žvilgsnio atrodanti nereikšminga smulkmena planuojant projektą tampa esmine problemą jo įgyvendinimo metu.

 

Ruoškitės iš anksto 

 

Todėl noriu pabrėžti šią praktinę problemą dabar, kol nauji projektai tik planuojami. Ir iš patirties patarti ES projektus vykdysiančioms įmonėms protingai suplanuoti kaštus ES projektų finansų apskaitai.

 

Jau ruošiant paraišką reiktų savęs paklausti – kas atliks projekto finansų apskaitą? Ir sąžiningai sau atsakyti, ar vidinis buhalteris yra pajėgus tiek laiko, tiek kvalifikacijos prasme tai atlikti. Po to užduoti dar vieną klausimą – kiek tai kainuotų atlikti perkant ES projekto finansų apskaitos paslaugą iš šalies? Kas galėtų kvalifikuotai suteikti tokias paslaugas?

 

Todėl paraiškoje nurodykite laisvesnę tokių paslaugų įsigijimo formą. Kad iškilus reikalui nebūtumėte ribojami varžančio biudžeto bei įdarbinimo formos.

 

Į minėtus klausimus atsakysite nesunkiai ir greitai, ir laiko sugaišite nedaug. Tačiau stipriai padidinsite ES projekto įgyvendinimo sėkmės galimybes. 

 

V.Čiuberkienė Kumpikienė, UAB „Management information“ direktorė

Verslosavaite.lt

 

 



 

 

reklama