Aistė Liudvinaitytė   
2008 05 06, 00:00
Įmonių vertintojų klientai – akcijas parduodantys verslininkai

Vs nuotr.Įmonės įvertinimas ilgas ir nepigus procesas. Tačiau visą ar dalį verslo parduoti ketinantiems verslininkams ši paslauga yra labai reikalinga.

Vertinama turint konkrečių tikslų

„Prieš verslo įvertinimą akcijomis, reikia apsibrėžti, kokiu tikslu vertinimas yra atliekamas ir kam jis yra daromas“, - Verslosavaite.lt teigė AB FMĮ „Finasta“ finansų analitikė Karolina Kriščiukaitytė

Įmonių vertinimu užsiimančios UAB „Verslavita“ direktorė Gražina Garuolienė teigė, kad savininkus vertinti verslą spiria keletas priežasčių.

„Į mūsų įmonę kreipiasi įvairių firmų savininkai, kurie nori sužinoti savo verslo vertę prieš parduodami akcijas ar įkeisdami jas bankui, kad gautų kreditą“, - Verslosavaite.lt sakė G. Garuolienė.

Parodo būsimąją bendrovės vertę

Vertinant svarbu atsižvelgti į tai, kiek kainuotų pasiekti parduodamo verslo rezultatus viską pradedant nuo nulio.

Visi vertintojai pabrėžia, kad verslo vertė priklauso nuo to, kas jame yra svarbiausia: produktas, paslauga ar įmonėje dirbantys žmonės. Svarbu ar yra pastovūs klientai, kurie generuoja stabilias pajamas, ar verslas paremtas bendravimu su atsitiktiniais klientais. Yra ir daug kitų veiksnių, kurie lemia verslo stabilumą bei galimybę prognozuoti ateities rodiklius.

„Akcijų vertė atspindi būsimąją bendrovės vertę, tai yra, kokių dividendų ateityje galėtų tikėtis akcijų savininkas, už kiek jis po kelerių metų akcijas galėtų parduoti. Todėl, vertinant akcijas, svarbu atsižvelgti į verslo, kuriuo užsiima įmonė ateities perspektyvas, į jos vadovų kompetenciją ir galimybes pasiekti užsibrėžtus tikslus“, - teigė K. Kriščiukaitytė.

Lygina su panašiomis įmonėmis

Apskaičiuoti verslo vertę galima įvairiai.

„Bendrovės vertė gali būti paskaičiuojama tiek diskontuotų pinigų srautų metodu, tiek jos konkrečius santykinius rodiklius lyginant su panašia veikla užsiimančių bendrovių rodikliais“, - sakė K. Kriščiukaitytė.

Vienos iš didžiausių Lietuvoje verslo pardavimo įmonių Parduoduversla.lt finansų analitikas Linas Kliukas teigia, kad vien iš apyvartos ir turto vertės nustatyti optimalią verslo kainą sunku, o gal ir neįmanoma.

„Geriausias būdas nustatyti verslo kainą – palyginti su panašiais parduodamais verslais. Nors UAB „Investment House“ taiko šią praktiką, tačiau dažniausiai dėl verslų unikalumo, to padaryti neįmanoma. Taigi lieka vertinti pagal finansinę verslo „sveikatą“, sukuriamus pinigų srautus bei generuojamą pelną“, - Verslosavaite.lt teigė L. Kliukas.

Turint pakankamai duomenų, diskontuotų pinigų srautų metodas – puikus būdas išsiaiškinti stipriąsias ir silpnąsias vertinamos bendrovės verslo savybes.

Apskaičiuoja pinigų srautus

„Diskontuotų pinigų srautų metodas atliekamas, prognozuojant, kokius grynųjų pinigų srautus bendrovė galėtų sugeneruoti ateityje,“ – teigė K. Kriščiukaitytė.

„Pirkdamas įmonę perki ne ką kitą, o jos uždirbamus pinigų srautus per būsimus laikotarpius, todėl reikia įvertinti, kokie tie srautai bus bent per ateinančius kelis metus ir naudojant atitinkamą diskonto normą perskaičiuoti tų srautų vertę šiandien, - Verslosavaite.lt teigė Vertybinių popierių komisijos pirmininkė Vilija Nausėdaitė. - Svarbiausi parametrai šiam metodui – pinigų srautas į įmonę ir diskonto norma“.

UAB „Verslavita“ kiekvienam savo klientui, kuris nori, kad jo verslas būtų įvertintas, pateikia klausimų lapą, kuriame nurodyta, ko reikia, kad būtų pradėtas verslo vertinimas.

„Turto ir verslo vertinimui reikalinga preliminari finansinė–ekonominė bei juridinė-techninė informacija ir duomenys bei įvairūs kiti dokumentai“, - sakė verslo vertintoja G. Garuolienė.

Vertinimo kaina – iki 40 000 litų

G. Garuolienė teigia, kad verslo vertinimas Lietuvoje gali kainuoti nuo 5000 iki 40 000 litų.

„Kitose šalyse už tokį vertinimą gali tekti pakloti ir 100 000 litų. Kai įmonė nevykdo veiklos, jos verslo vertinimas kainuotų apie 5000 litų. Verslą vykdančiai – nuo 10 000 iki 40 000 litų“.

Vertinimu užsiimančios įmonės vadovė taip pat teigė, kad kaina priklauso nuo įmonės dydžio, veiklos, produktų ir pan.

Akcijų vertinimą gali atlikti tiek bankų, finansų maklerio įmonių kvalifikuoti specialistai, tiek turto vertintojai.

Į viršų

Verslosavaite.lt

 

 



 

VersloSavaite.lt pasilieka teisę šalinti reklaminius, nekultūringus, įžeidžiančius ar kitaip įstatymus pažeidžiančius skaitytojų komentarus. Už komentarus atsako juos paskelbę skaitytojai. Paskelbusieji netinkamus komentarus gali būti patraukti baudžiamojon, administracinėn ar civilinėn atsakomybėn.

 

Susiję straipsniai:

 

reklama